Rückwärts spulen nur 16x Minimum

  • Hallöchen!


    Ist es normal, dass man bei der 7025 in Aufnahmen nur im langsamsten Fall 16x rückwärts spulen kann? Ich finde das viel, viel zu schnell!


    Oder ist da was falsch konfiguriert?!


    Abgesehen davon: Es wäre in meinen Augen sinnvoll, einstellbar zu machen, wie schnell standardmäßig gespult werden soll.


    Wenn man's dann mal anders haben will, kann man ja immer noch die Rückwärts-/Vorwärts-Tasten verwenden, um die Geschwindigkeit zu verändern. Irgendwie nervt's nämlich schon, dass man eigentlich immer mehrfach die Vorwärts-Taste drücken muss, um mit vernünftiger Geschwindigkeit (in meinen Augen 8x) zu spulen.


    Oder man führt sowas wie beim VDR ein: Dort gibt es einen "Singlespeed-Modus", den man global einstellen kann. Dann wird grundsätzlich nur 8x gespult und ein weiteres Drücken der Taste beendet das Spulen.


    Um schneller zu spulen gibt's dort die Möglichkeit, mit 2 weiteren Tasten (gelb und grün) in einstellbaren Abständen vor- und zurückzuspulen (beispielsweise 1 Minute).


    Kurzum: So richtig schick finde ich das Verhalten von Enigma 2 nicht...

    • Offizieller Beitrag

    Spulen ist bei mpeg immer ein bisschen schwierig, rückwärts noch ein wenig mehr.
    Feste Sprünge kannst du mit folgenden Tasten machen: (jeweils zurück links und vor rechts)
    1, 3 -> ca. 30 sekunden
    4, 6 -> ca. 1,5 Minuten
    7, 9 -> ca. 2,5 Minuten


    (in etwa).
    Wenn du grün festhältst, kannst du nach ein paar Sekunden eine zu springende Zeit in Minuten angeben.


    Olove

    Grüße,
    Olove

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  • Zitat

    Original von Olove
    Spulen ist bei mpeg immer ein bisschen schwierig, rückwärts noch ein wenig mehr.


    Erstmal Danke, das mit den Tasten wusste ich nicht (habe ich auch im Handbuch nicht gefunden, kann aber gut sein, dass ich's überlesen habe ;-)!


    Trotzdem, soweit so schlecht: Frage ist, warum das Spulen bei einer reinen One-Man-Show-Hobbylösung wie dem VDR so viel besser funktioniert? Der arbeitet auch mit dem selben Grundmaterial und dort funktioniert das Spulen wirklich ganz prächtig


    Auf jeden Fall ist 16x rückwärts als Minimum eine absolute Zumutung, wenn man nur ein paar Sekunden zurück will, ist man der Gelackmeierte, denn so schnell kann man das Spulen gar nicht beenden...


    Abgesehen davon: Auch die Bild-Ton-Synchronisierung funktioniert beim VDR ohne nennenswerte Verzögerung, die Dreambox braucht mehrere Sekunden, bis Bild und Ton wieder synchron laufen.


    Möglicherweise liegt das natürlich am anderen Format, in dem der VDR seine Aufnahmen auf die Platte legt, denn die werden nicht als TS gespeichert, sondern in einem sehr speziellen Format mit zusätzlicher Indexdatei, welches offensichtlich große Vorteile zu haben scheint?!


  • genau genommen sind es 30, 90 und 270 Sekunden (=2,5 Minuten)


    es ist immer das 3-fache der Taste darüber


  • ja, ts ist das einfachste aber unpraktischste format fuer solche zwecke...

  • Ich schon mal versucht die Spulgeschwindigkeiten zu ändern, ich bin mir nicht mehr ganz sicher, es ist schon eine Weile her, aber alles unter 8x hat nur geruckelt - da stand die Box kurz vorm Absturz.



    MacDisein

  • Zitat

    Originally posted by Terminator
    Aber warum dann nicht wenigstens 8x, das würde mir ja schon weiterhelfen...


    Wie schon von Olove gesagt, eignet sich für kurzes Zurückspringen am Besten die Methode mit den Zifferntasten, falls 30 Sekunden zu viel sind (als minimaler Wert), kannst du das anpassen.
    Dies ist mir 100x lieber als eine Buggy-X-Fach-Spulfunktion, ausserdem ist hier im Normalfall auch der Ton blitzschnell synchron - im Gegensatz zu Spulen.

  • Zitat

    Original von parachutesj
    falls 30 Sekunden zu viel sind (als minimaler Wert), kannst du das anpassen.


    Wo denn?


    Zitat


    Dies ist mir 100x lieber als eine Buggy-X-Fach-Spulfunktion, ausserdem ist hier im Normalfall auch der Ton blitzschnell synchron - im Gegensatz zu Spulen.


    Na ja, wie ich das verstanden habe, geht 8x-Rückwärtsspulen schon noch problemlos, nur wenn's noch langsamer ist, gibt's Probleme.

  • Du kannst die Zeiten hier anpassen:


    /usr/share/enigma2/keymap.xml


    Im Abschnitt <map context="InfobarSeekActions"> stehen die Sprunglängen drin.


    <key id="KEY_1" mapto="seek:-30" flags="m"/>
    <key id="KEY_3" mapto="seek:30" flags="m"/>
    <key id="KEY_4" mapto="seek:-90" flags="m"/>
    <key id="KEY_6" mapto="seek:90" flags="m"/>
    <key id="KEY_7" mapto="seek:-270" flags="m"/>
    <key id="KEY_9" mapto="seek:270" flags="m"/>



    MacDisein

    Einmal editiert, zuletzt von MacDisein ()

  • ich kann mpg-files überhaupt nicht vor- oder zurückspulen. das geht nur bei dm-aufnahmen. mache ich irgendwas falsch?

  • Maybe I stick my nose out too far now, but I think that this fast rewind issue is important and should not be dismissed just because it is "hard" to implement. Direct jumps a number of seconds backwards or forwards is of course also useful but not the same thing. As fast rewind works today it is almost useless; no one can react fast enough to stop in time. It may be hard to fix but probably not impossible.


    One simple solution could be to slow it down by displaying the same frames two, four, or eight times. It would not be a smooth rewind, but at least would give people time to react.


    A more complicated solution would be to go 16 frames back and then forward from there to the correct position, buffering suitable frames on the way. With a brute force method one could buffer all sixteen frames and play them up backwards. A more clever method would require less buffers and can be done without having to unpack several frames per shown frame, if memory and/or computation time is critical.


    Such a more complicated solution would also make possible single stepping both forwards and backwards, which would make it much easier to e.g. find appropriate cut points in the Cutlist editor.


    By the way, while 8x forward is quite acceptable and possible to follow, the so called x16 backwards seemed unreasonably much faster, so I timed it. The speed turned out to depend on the service. Some programs made 24 minutes backwards in about 95 second, meaning approximate 15x, whereas other services made 24 minutes backwards in 48 seconds, which in my opinion is closer to 30x. Yet others are in between this. (I carefully checked that the legend showed "<< 16x" in the upper corner of the picture in all cases.) Although this behavior may again have been easier to implement than "precisely 16x", I would consider this to be a bug!


    Best Regards
    Anders Holst
    (soon nose-less)

  • Well, its of course always better to just complain and hope that someone else should fix it, but after my post above I decided to give it a try myself... :winking_face:


    So after having fetched the sources from CVS and dived into the libdvb C-code, I realized that at least the simple solution was closer than expected: the repeat count of slow motion and the skip count of fast winding can be specified orthogonally to each other! Furthermore, this can be done directly from python with no need to modify the C-code.


    This means that it is already possible from python to achieve e.g. 2x backwards speed by skipping 16 frames back and repeating this frame 8 times. As noted in my post above, this will not be a smooth rewind, but in discrete jumps, but at least it will give time to react.


    Here is a patch to "Screens/InfoBarGenerics.py" (in the standard distribution, but it will hopefully work with some fuzz in the variants) which implements this. It adds -2x, -4x, and -8x speed, and also the "missing" x16 forward. It also adds a repeat count for x16 and higher, both forwards and backwards. At those speeds each frame may sometimes be from a new scene, and repeating each frame a few times makes winding at those speeds a less subliminal experience...


    You also need a small fix to "Screens/MediaPlayer.py" to stop it from refering to individual speed states, since these will change when you start experimenting with this.


    This is just an example patch - you can play around with it in many ways. For example, as suggested earlier in the thread, the first press on back/forward could start at a higher speed than 2x (and further presses will climb up or down in speed). Just modify the end of the two lines starting with "self.SEEK_STATE_PLAY:" by inserting the state with the preferred initial speed.


    Some notes:
    As mentioned in my previous post, the backwards speed is not always accurate. "-16x" is actually closer to -30x for many services. In the same way, after the above modification "-2x" may still be closer to -4x in reality.


    I also tried, as MacDisein above, using "smooth" backward rewind in lower speeds than 16x. What happens can be described as "sawtooth" playback, i.e. it jumps one GOP backwards and plays it up forward in the specified speed, then jumps another GOP backwards and plays it up, and so on. This is most pronounced at lower speeds, which gives a really shaky impression. At -8x it is not so pronounced, but it still exist. This may explain the confusion in the thread above of wheither -8x or -16x is the lowest acceptable "smooth" speed. However, then I noticed a slight "sawtooth" behavior also at -16x (even when the typical GOP size is less than 16). This of course gets easier to see when the speed is slowed down by repeating frames. Although annoying for a perfectionist, it is however fortunately not very disturbing, and you probably woudn't notice if you didn't know it was there (OK, sorry for mentioning it...).


    Best Regards
    Anders Holst